2015. aug 03.

Achtung! Különleges szállítmány

írta: IgenPicur
Achtung! Különleges szállítmány

Minden az anyatej tárolásáról, szállításáról

Az elválasztás időszakában a legfontosabb feladatom volt, hogy ellássam Picúrt elegendő anyatejjel. A kórházban a laktációs nővér kioktatott a táplálkozással, tejjel való manipulációval kapcsolatban és kaptam steril tárolóüvegeket is. Fontos volt állandóan szem előtt tartanom, hogy a saját gyermekemnek szánt anyatejet nem vizsgálták be így az én felelősségem volt, hogy a tej rendben legyen. Ez később majd az itthoni etetésnél is érvényben marad. A korababák különösen gyenge és fejletlen immunrendszerrel születnek, ezért minden higiéniai szabályt be kellett tartani. Nemcsak az otthoni higiénia volt fontos, hanem az is, hogy a téli időszakban ne kapjak el semmilyen vírusos fertőzést. A császármetszés után egyébként is legyengült szervezetem különösen fogékony volt minden nyavalyára ezért ebben az időszakban nem fogadtunk látogatókat.

Magukat az eszközöket a mellszívót, tárolóüvegeket legyen az műanyag vagy üveg naponta 2 x ajánlatos sterilizálni. Eleinte forraltam a holmikat egy fazékban, de egy alkalommal sikeresen ott hagytam a főzőlapon fedő nélkül és egy óra alatt összeolvadt minden. Utána mikrózható sterilizáló edényt használtunk, abba belefért a pumpa darabjaira szedve, cumisüvegek és cumik és csak 2 dl desztillált víz kellett hozzá. Kb. 3 hónapos volt Picúr amikor már csak napi 1 x sterilizáltam. Így 8 hónap után az edényt játékok és kanalak sterilizálásra is ki lehet használni és már ezért megérte befektetni azt a kb. 16 Eurót.

Amikor a steril eszközök rendelkezésre álltak, a fejés előtt kezet mostam és fertőtlenítettem, majd megmostam a mellemet tiszta vízzel, töröltem tiszta törölközővel. A mell higiénához hozzá tartozik a mindig tiszta melltartó és tiszta melltartóbetét is (akinek szüksége van rá), gondolom mindenki érti, hogy ezek az óvintézkedések a tejcseppekben termelődött bacilusok végett fontos. Amikor már nem ömlöttek állandóan a melleim (kb. 3 hónap után) otthon már csak egy pólóban járkáltam, hogy a cicik szellősen legyenek és ne nyomódjanak feleslegesen. A kifejt tejecskét fél literes kórházi üvegebe öntöttem át és betettem a fagyasztóba <-18 C. Az újabb fejéseket egy óráig hűtöttem a hűtőben, majd mindig csak a fagyott fölé öntöttem. Az üvegeket első felöntéskor megcímkéztem névvel és dátummal ellátva. Időközben fejtem 150 ml-es anyatej tárolására alkalmas tejes zacskókba is. A Medelás zacskó egy ragasztószalag segítségével a pumpára rögzíthető az üveg helyett, így ha kész akkor már csak ki kell belőle nyomni a felesleges levegőt és be kell zárni, feliratozni, majd mehet is a fagyasztóba. A zacskók tárolására egy papír ajándéktáskát vágtam félbe és a zacsit belefektetve fagyasztottam be. Így nem repked a fagyasztó fiókjában és kevesebb helyet is foglal.

img_20150803_160651.jpg

Én így tárolom a mélyhűtőben 0,5 l üvegek és a papírtatyóban a zacsik

medela_zacsko.jpg

Az említett Medelás zacskó és a pumpára való rögzítése, Aventra is működött

Az üvegben fagyasztott anyatej 6 hónapig áll el, nagyon steril csak anyatejes mélyhűtőben akár 1 évig is akceptálható. A műanyagban (zacskó)  tárolt tejnél a címke szerint szintén 6 hónap, bár a kórházban 4 hónapot ajánlottak. Fontos figyelembe venni, ha a mélyhűtő kiolvadna, vagy az ajtó nyitva marad és hőmérséklet ingadozás lép fel akkor a tejet ki kell önteni. Nincs értelme rizikózni a baba érdekében. A gyakorlatban én ezt úgy kivitelezem, hogy folyamatosan raktározom a tejfeleslegemet és a régieket - ha nem használtam fel - kiolvasztom és kiöntöm. 

Az üveges és zacskós verziót is hasonlóképpen olvasztom ki. Kb. 45-50 C fokos vízbe kell meríteni és lassan kiolvasztani. Ha ráér akkor csak tedd be egy fél - 1 napra a hűtőbe majd hagyd magától kiolvadni. Tilos forralni vagy mikrózni, mert azzal minden értékes tápanyag tönkremegy. A kiolvasztott tejet utána a hűtőben tárolva még 24 óráig fel lehet használni, de nem szabad újra befagyasztani és forralni. A kis zacskók egyébként később úgyis egy etetre elegendőek, bébipapi vagy főzelék készítésnél is jól jöhet.

Az üvegekbe fagyasztott tejet kb. 2 naponta vittük a kórházba míg Picúr az intenzíven volt. Annak ellenére, hogy télen hordtuk mégis ajánlották, hogy fagyasztóládában tegyük ezt, hogy a tej ne induljon olvadásnak a fűtött kocsiban. Erre a célra nekünk megfelelt egy jégkrémes hűtőtáska vagy inkább válltáska is, amibe pont 3 üveg fért bele. Cél mindig az volt, hogy első utunk a kórház, tej leadása majd Picúr meglátogatása.

Miután hazahoztuk Picúrt még majd 2 hónapig főként cumisüvegből evett. Igyekeztem mindig frissen lefejt tejet adni neki, ami szobahőmérsékleten kb. 4-5 órát áll el. Mindig készítettem elő a hűtőben 2-3 adagot. Ez éjszaka nagyon jól jött ha esetleg korábban ébredt mielőtt fejtem volna. Akkoriban 50 ml-et evett 3 óránként. A hűtőben - < 4C - kerítettem le helyet az üvegeknek, hátulra és lehetőség szerint elkülönítve nyers vagy bontott élelmiszertől pl. kicsomagolt hús, szalámi. Három üveg egymás után a friss tejjel hátrébb a FiFo elv alapján (First in - First out), hogy az elsőnek berakott tej előbb menjen ki. Fontos tudnivaló, hogy a hűtött tej kb. 24 óráig áll el. A későbbiekben amikor a felesleget szívtam le és nem fogyott el akkor egy napon belül még be lehetett fagyasztani. Mivel egy pici baba okozhat sok stresszt és kialvatlanságot így érdemes lemosható tollal az üvegre írni a dátumot és/vagy órát, így nem kell elmélkedni mikori a tej. Amikor bizonytalanságot éreztem a tej idejével kapcsolatban inkább mindig kiöntöttem a lefolyóba. Hűtéskor, de fagyasztáskor is pár órán belül kiválhat a tejzsír az üveg tetejére, nem kell megijedni ez így teljesen rendben van. Használat előtt csak lazán át kell forgatni az üveget, hogy keveredjen. Olvastam valahol, hogy az anyatejet nem ajánlatos erősen rázni az összetevők épsége végett.

Biztonságot nyújt az az érzés, hogy tudom szükség esetén pl. ha lebetegednék és antibiotikumot kellene szednem, fertőzés esetén, vagy ha elapadna a tejem valamilyen oknál fogva, akkor is el tudnám látni  egy darabig gyermekemet anyatejjel. Bizonytalanságok és kérdések esetén érdemes laktációs nővér vagy szakavatott anyukához fordulni segítségért, még mielőtt rossz érzéssel adnád az anyatejet gyermekednek és esetleg ártanál vele.

Szólj hozzá

szoptatás koraszülött anyatej