2016. jan 06.

Beszédindítás, arcizmok erősítése nem csak DS-es gyerekeknél

írta: IgenPicur
Beszédindítás, arcizmok erősítése nem csak DS-es gyerekeknél

Beszédfejlődést segítő apróságok...

A Down-szindrómás (továbbiakban DS) gyerekeknél a beszédfejlődés rendszerint a leglassabban formálódó területek közé tartozik. Ez volt talán az első ami annak idején beugrott nekem a DS-ről, hogy nehezen vagy alig érthető a beszédük. Részben a szájüreg genetikai adottságai tehetnek erről, mint a széles és alacsony szájpad, átlagosnál hosszabb nyelv és másrészt az alapjában hipotón (laza és gyenge) izomtónus ami nyelési, rágási, szopizási problémákat vonhat magával... Mivel erre a lemaradásra előre számíthatunk, lehetőségünk van a kezdetektől beavatkozni.

"A beszédhez ugyanazokat a szerveket és izmokat használjuk, mint az evéshez és a légzéshez. Az a hipotónia, ami az evést zavarja, később majd a beszédet is zavarni fogja. Az evés során a gyerekek erősítik a beszédhez szükséges izmokat és gyakorlatot szereznek azok irányításában. Az evéssel kapcsolatos nehézségek kezelése tehát a beszédre is jó hatással lesz. A legjobb tréning újra csak a szoptatás, de ajánlott a szájmasszázs is. Később jó edzést jelenthetnek az érdes felületű kanalak, első gumis fogkefe készletek, különböző hosszúságú szívószálak, etetőhálós cumik stb. Ezeket a hozzátáplálás megkezdésekor be lehet vetni." (olvasd tovább a cikket a downegyesület.hu Tudástárában)A fő cél etetésnél ne az legyen, hogy a gyerekbe "belelapátoljuk" a papit, hanem dolgozzon is meg érte. Ne húzzuk le szájpadján a kanalat, hanem néha várjuk meg míg nyelvével maga "leszedi", vagy dugjuk oldalra a nyelve alá, az ínyéhez, hogy stimuláljuk a rágást is.

A gyakorlatban amit mi csinál(t)unk és hatásosnak bizonyult azok a következőek:

- igény szerinti szoptatás, hagyni "dudózni" a babát a cicin, még ha néha kellemetlen is tud lenni, hosszútávú kitartó szoptatás

- szájüreg belső masszázsa ujjal, rongyival, vizes kanállal

- orofaciális stimuláció azaz arcizmok mozgásának serkentése

- hozzátáplálás kezdetekor különböző formájú eszközöket használatunk: többféle anyagú és formájú kanál mint pl. műanyag babakanál laposabb és öblösebb, mokkás fém kanál, öblösebb fém teáskanál, első gumi fogkefe készlet

- pépes étel etetésekor a kanalat oldalra az íny tájékába a nyelv alá téve teszem stimulálva a rágást

- gyümölcsök etetése hálós cumiból, amikor is a háló rágcsálásával jut hozzá az ételhez, a levét ki tudja szívogatni és erősíti a száj körüli izmokat

img_20150929_160207.jpg

- szilárdabb étel bevezetésekor apró darabkákat oldalra dugom a szájában, mondjuk úgy a pofazacskójába az íny mögé, hogy így is serkentse a rágást vagy jobban mondva tanulja a rágást

- etetéskor mi is mindig vele eszünk vagy eltúlozva imitáljuk a rágást, mert a DS-es babák nagyrészt utánzással tanulnak

- puhább de nem túl morzsolódó keksz leharaptatása (Marina keksz nekünk bevált, 1 évesen kapta először)

- szívószálas ivóüveg használata. Kezdetben segítettem kezemmel a "csücsörítést" aztán hamar rájött hogyan kell szívni. Az üveg szoktatása időszakában nem használtam más ivó üveget, hogy ne keverjem meg Picúrt. Később a szívószálas üvegbe "joghurtital" szerű állagú turmixot tettem ami sűrű és nehezebben szívható. Amióta sokat csücsörít már ritkábban lóg ki a nyelve vagy van "tátva" a szája, ami a DS-es babáknál szintén gyakori.

- cucázós bébipapi (Hamé, Hipp, Kubu és társai is gyártják). Utazáskor szoktam adni Picúrnak, mert nem maszatol és gyorsan kéznél van. Nagyon szereti és másodpercek alatt kiszívja belőle a papit.

Nem fizikai értelemben beszédsegítő tevékenységek:

- napi rutin során mindig mindent kommentálunk és elmondjuk mi történik, sokat beszélgetünk Picúrral értelmesen artikulálva úgy ahogy szeretnénk, hogy később beszéljen.

- szóismétlés - fontos szavakat gyakran ismételünk pl. ha tudom hogy éhes kérdezem, hogy Kérsz hammát? Kapsz hammát! Már készítem neked a hammát! Máris kapod a hammát! Kanálon van a hamma! Tessék itt a hamma! Kóstold meg a hammát! Megetted a hammát! Ami fontos azt mindig ugyan azzal a szóval illetjük és mutatjuk hozzá (plüss vagy játék, képen, pólón stb.)

- meseolvasás - túlzott artikuláció és változatos, színes hangképzés amire Picúr nagyon odafigyel. Mesét inkább délutáni alvás előtt szoktunk olvasni, este ritkábban. A kedvenc mesében, ha van egy gyakran ismételt szó -pl. most olvassuk Berg Judit: Két kis dínó a zsírkrétakorban - ahhoz párosítunk egy tárgyat, kaptunk egy dínót és ha jön a dínó szó akkor kézbe kerül a dínó.

- gyerekhangok lejátszása. Pl. Kossuth rádióban is vannak gyermekműsorok Gyerekekről, felnőtteknek és sok féle gyerek hang szerepel benne, amit Picúr imád hallgatni. Ugyanakkor van pl. Berecz András meséihez is sok mondóka, játszás közben szoktuk hallgatni.

- az éneklés, ritmikusan tárgyak össze ütögetése ez mind mind segíti a beszédfejlődést és ösztönösen történik

- válaszkészség fejlesztése azaz észlelés - váltás gyakorlása. Ha van már egy repertoár a hangokból pl. bababa, mamama, hamhamham és brümmögés, gurgulázás vagy hasonlók és elkezdi valamelyiket, akkor válaszoljunk ugyanazzal a hanggal 3-4x. Aztán váltsunk mi egy következő hangra amit szokott kiadni és várjuk meg míg a gyermek ugyanazzal válaszol. Nem kell aggódni, ha azonnal nem megy ezt is tanulni kell. Picúr eleinte csak furán nézett rám és vigyorgott, hogy most mit akarok tőle...?

Hogy honnan tudom mennyire hatékonyak a fenti módszerek? A beszédfejlődés nem egy olyan terület amire bármelyik logopédus garanciát tudna adni. Sokban értelmi, fizikai, idegrendszeri tényezők befolyásolhatják. Igaz Picúr még nem beszél, de sokszínű a gagyogós skálája a bababa-tól a dejdejdej-ig van minden. Különböző hanglejtés és hangszíne van a suttogástól egészen a sikongatásig. Ha játszik vagy beszélgetünk kommentálja a maga "nyelvén" amit csinál vagy ami történik. Hangosan brümmög, prüszköl, fújtat és még csettint is a nyelvével (lovacska). A fenti intézkedések mind beszéd indítóként nagyon jók és szinte alig kerül valamibe.

Ami a beszédfejlődést illeti még nagyon hosszú út előtt állunk és megjósolhatatlan hogyan fog alakulni, de fontos, hogy amit tehetünk a jobb eredmény érdekében azt tegyük meg és ne halasztgassuk. A kevés is sokat számíthat.

Jó szórakozást nektek is az esetleges kipróbálásukhoz! Ha vannak további tippjeitek kérlek kommenteljétek a bejegyzést, köszönöm!

Szólj hozzá

korai fejlesztés beszédfejlesztés