2016. jan 18.

DIY: Utazó babaház táska

írta: IgenPicur
DIY: Utazó babaház táska

Már régóta tervezgetem, hogy Picúrnak készítek egy csendes könyvet (Quiet Book). Amolyan feladatokkal teli házilag varrott, színes könyvecskét textilből és filcből. Na persze a baba körüli napi teendők mellett még nem jutottam hozzá... Aztán ötletek után keresgélve találtam pár érdekeset "csendes házikó" témában is és gondoltam egyik kedves kis barátnőnknek készítek egy hasonlót karácsonyra. A cél tehát egy kézi táskából kihajtogatható babaház volt, saját berendezéssel és babával. Utazó babaház azért, mert táskaként bárhová elkísérheti tulajdonosát.

p1010568.JPG

Ezzel a "projekttel" sokat tanultam magamról - főleg a türelemről -, a varrásról és a varrógépemről, sorrendiségről, a filcek világáról és arról, hogy nem kell mindig görcsösen ragaszkodni a realista világnézethez... Hagyjuk szárnyalni a képzeletünket és éljük bele magunkat a gyerekek világába, ha már nekik készítünk valamit. Utóbbitól vezérelve rengeteg új ötletem támadt  "munka" közben és a következő táskás babaház már sokkal bohémabb és merészebb lesz (remélem!).

Alapanyagok: az táska "testéhez" külső és belső anyag ca. 45 x 65 cm, bélés (vatelin), berendezéshez és babához színes filclapok, színes cérnák, szalagok, gombok, anyagdarabkák vagy ami éppen van otthon.

p1010561.JPG

Segédeszközök: tű, cérna, varrógép, olló, opcionálisan karos vágó, ragasztó, gombostűk, ceruza, vonalzó

Ami nélkül ne ugorjunk bele: legalább egy skicc, hogy mégis mit vagy milyet szeretnénk, pár sablon sem árt a "bútorokhoz" és sok - sok türelem. Ez egy időigényes munka.

p1010562.JPG

Nem készítettem "lépésről lépésre" fotókat, ezzel nem untatlak titeket. De nagyjából azért leírom mik azok a hibák amik végett rengeteget lehet bosszankodni és természetesen az én "amatőr" tanácsaim hozzá:

1. lépés: Kiszabjuk az alapot - külső, belső, vatelin. Hiba: szabáshoz nem volt rendes ollóm, elég hosszú vonalzóm, elég nagy stabil felület ahova kisimíthatom az anyagot, színes textil krétám (fehér a fehéren vonal... nemá'! ez is csak én lehetek), majd fekete textil fixxel húztam ki a varrásvonalat ami persze a pontatlan szabás végett nem passzolt és itt-ott kilátszik. Tipp: az anyagostól hazatérve az új szuper szép textilt először ki kell mosni, vasalni aztán találni egy nagy asztalt a szabáshoz, rendes ollót, derékszöget, jelölőt és mindig mérj 2 x aztán vágj!

2. lépés: Elkészítjük a sablonjainkat a ház berendezéséhez. Én laponként haladtam és a nagy izgalomban "szobánként" haladva kivágtam filcből majd fel is varrogattam a cuccost, mert izgágán látni akartam mégis milyen lesz. Tipp: Először tervezz meg minden szobát, főleg a nagyobb dolgokat pl. bútor elrendezése, tető, bejárat, ágy, majd a kisebbeket az ún. kiegészítőket pl. mint polc, virágcserép, váza ilyesmi. Ezek egyébként majd úgyis jönnek ötletként a tervezés vagy varrás folyamán, mert megmutatja magát hol hiányzik az a bizonyos "valami". Vigyázat, hogy a szélekhez közel, ahol majd a külsőt, bélést, belsőt összevarrjuk ne rakjunk túl közel vastagabb filcet vagy gombot, vagy keményebb szalagot. Szintén ne tervezzük túl a felső részt ahova majd a kézi táska "füle" jön. A fenti részen szerettem volna egy patenttal vagy gombbal összekapcsolni a könyvet hajtogatás után, de túl sűrű lett így szalaggal lett összefogva.

3. lépés: Az előre kivágott filc "alkatrészeket", anyagdarabokat, szalagokat és gombokat felvarrjuk. Laponként haladva még a gombokat is felvarrtam előre, amik persze a varrógépnek útban voltak. Tipp: érdemes itt is az igényesebb, jobban mondva "macerásabb" dolgokat felvarrni minden szobában, amelyeken többször át kell futni a géppel pl. szekrényke alapja, majd rá a fiókok. Először az alapot, aztán később amikor már minden kész körülötte a másik réteget. A nagy méretűeket, ha már megvan a helye, inkább utolsónak varrjuk rá, hogy ne legyen útban varráskor, mikor össze kell hajtogatni az anyagot. Érdemes színek szerint is felvarrogatni a holmit, hogy ne kelljen a tűbe gyakran cérnát cserélni. Varrógépemnél későn jutott eszembe, hogy van áttetsző műanyag talpam is, és azzal láttam volna sokszor merre mennek az ívek, a fém talpnál sokszor találgattam és nem lett szép a kontúr. Nem mindig volt türelmem kifejteni az egészet és a filc nem is mindig bírta a kétszeri strapát. Utóbbi végett újat kellett vágnom, mert az enyhén elasztikus, puhább filc elszakadt és kibolyhosodott.

4. lépés: Elkészítjük a táska füleket, zsebeket (ha szeretnénk) felvarrjuk. Saját ötlet a béléssel tömött "fül", azonos anyagból mint a külső borítás. A hajtogatásnál szabad maradt "2 oldal", oda varrtam fel zsebeket, hogy utazáskor ténylegesen kerülhessen bele pár apróság és a másik oldalra a babának varrtam fel a helyét szalag segítségével.

p1010559.JPG

5. lépés: Komplettírozás azaz a külső, bélés, belső, fülek, összekötő szalag összevarrása. Összefordítva színével befelé, majd rá a vatelint. Gombostűvel fixáltam és varrtam körbe. Az egyik oldalon hagytam nyílást a kifordításhoz, majd kifordítás után még egyszer végigmentem a szélén a géppel. Azokon a helyeken ahol kicsit túl lett tervezve a széle duplán kellett átfutnom, hogy biztosan ne engedjen meg a varrat és nem lett olyan szép. Tipp: a bélés vastagságát érdemes előtte összepróbálni és a könyvet próba hajtogatni. Ha túl vastag lenne kell letépni a vatelinből, hogy legyen a könyvnek "tartása", viszont ne legyen túl "duci" mert akkor elveszti a "könyv" jellegét és nehéz összecsukni.

6. lépés: Helyezzük el a mozgatható berendezést a házban és a babát, majd próbáljuk ki, játsszunk egy jót és örvendeztessünk meg vele másokat is!

Ha kedvet kaptatok az "utángyártáshoz" sok sikert és jó szórakozást hozzá!

Szólj hozzá

játék DIY