2015. aug 03.

Hozzuk ki Picúrból a legtöbbet

írta: IgenPicur
Hozzuk ki Picúrból a legtöbbet

Belevágtunk a korai fejlesztésbe

Miután túl voltam a lelki sebeim nyalogatásán és megvilágosodtam, hogy tényleg nincs más hátra csak előre, elkezdtem szorgosan tanulmányozni a Down-szindróma (tovább csak DS) témát. Mint egy szorgos diák olyan voltam, minden érdekelt, a tények, betegségek, tévhitek, értelmi képességeik, fotók, videók, sorstársak történetei. Szerencsére nagyon sok pozitív kimenetelű esetet találtam, szerető családok őszinte vallomását arról hogyan élték és élik meg, milyen egészségügyi problémákkal küzdenek és hogy milyenek is az "olyan" gyerekek. 

Néhány könyv tipp

Hamar rájöttem, hogy ez magában kevés lesz, mert Picúrnál minden másképp van, mint ahogy a DS szakirodalomban írva vagy a többségnél. Jó példa erre maga az izomzata felépítése is, mert Ő sosem volt laza izomtónusú, mint egy rongybaba, kezdetektől izmos sőt túl feszes gyerek volt. Egy másik téma, hogy nyugodt kisbabák és sokat alszanak, Picúr sosem alszik, mintha egy Duracell nyuszi lenne. Felváltva olvastam a koraszülött és DS témáról és próbáltam egy sajátos Picúrkás verziót összerakni. Egyértelmű volt, hogy minél hamarabb bele kell vágnunk a korai fizikai és értelmi fejlesztésbe. Mivel a DS normál esetben enyhe fogyatékossággal jár így a megfelelő terápiával nagyon jó szintre lehet fejleszteni a gyerekeket.

A környékünk lehetőségeit felmérve a legkézenfekvőbb a győri Gézengúz Alapítvány volt számunkra, mert viszonylag közel van, koraszülött és fogyatékkal élők fejlesztésében is jártasak. Előtte még meg kellett várnunk a kardiológus véleményét, mert a pitvar ill. kamrai sövényhiány végett nagy óvatosságra intettek minket. Szerencsére minden jól alakult és az orvos szerint a gyerek terhelhető.

Március 27.-én el is mentünk a szintfelmérő vizsgálatra és megbeszéltük a terápia menetét. Hetente egyszer egyéni aktív baba - mama torna mondókákkal, versekkel, otthon végezhető gyakorlatokkal, hidroterápia amíg kicsi addig a kádban majd az uszodában és babamasszázs. Amit az órán tanulunk azt otthon naponta többször is gyakorolnunk kell, amolyan házi feladatként. Nagyon sokat tanultunk, többek között arról is hogyan és miképpen motiváljam Őt, hogyan segítsem a mozgásban és mikor hagyjam erőlködni. Kezdetben a fókusz a csípő kimozgatáson és persze a hátizom erősítésén volt. Utóbbi egy hosszú folyamat és a mai napig tart. Fő feladatom, hogy Picúrt sokat hasaltassam. Másik téma a tárgy után nyúlás, összpontosítás és a figyelme felkeltése. A rengeteg gyakorlás csak hetek majdnem hónapok után térült meg, de megérte annyit foglalkozni vele. Hétről hétre látható eredménye volt a munkánknak és teljesen feltöltődtem, mert már láttam Picúr esete nem reménytelen.

A Gézengúzos terápia mellett tanuljuk a Dr. Vojta féle módszert is és napi egyszer otthon azt is beiktattuk. Ez egy kissé radikálisabb módszer, kifejezetten a kúszást és átfordulást stimulálja a testen meghatározott pontok nyomogatásával. Figyelni kell az izmok reakcióját. Sok szülő erre képtelen, mert a gyerekek keservesen sírnak a gyakorlatok során. Úgy gondoltam viszont ez a kombináció az aktív torna + Vojta  effektív lehet és nem hagyunk ki egy lehetőséget sem ami előre viheti Picúrt.

Már ekkor megfogadtam, hogy nem fogunk megelégedni annyival amennyit a papírforma szerint egy DS-es gyerek általában tud, hanem annál sokkal többre motiváljuk majd. Ha nem sikerül akkor sem leszek csalódott, mert legalább megadtam neki az esélyt, hogy többet tudjon mint amit vártak tőle.

Szólj hozzá

könyv koraszülött korai fejlesztés Down-szindróma